headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto headerphoto

Media | Our band in magazines

A collection of media articles about La Lune Noire.

La Lune Noire - Echoland (CD Album - Svinx Records)

Logo SIDE-LINE Music Magazine

SIDE-LINE Music Magazine
2014-03-19
Original article

Genre/Influences: Synth-pop, EBM. 

Content: After a rather promising album “Exster” released in 2011 La Lune Noire has finally achieved their new opus featuring 13 songs. The duo from The Netherlands still mixes old-school electro elements moving in between EBM and synth-pop. 

Similar influences are running through the new work although I’ve to say that the majority of the songs are more in the electro-pop vein. The link –and possible influence with Gary Numan is noticeable on a few songs. I here want to recommend “If Not In This World” and “Nothing To Fear”. But “Echoland” also holds on the good-old EBM touch reminding me of Front 242. “Lust” is one of the songs in the genre although not of my favorites. It all appears like La Lune Noire feels more inspired composing electro-pop instead of EBM. 

The link with the 80s, but also the 90s remains a typical characteristic of this band. Some songs were reinforced by guitar parts and here again “If Not In This World” is a very noticeable cut. “The Waiting Game” perfectly shows the influences from the past mixed with contemporary arrangements. 

“Almost Slipped Away” is another interesting cut, which reminds me a bit of Kraftwerk for some of the vocal lines. The production of the vocals sometimes sounds underachieved (like on the first song), but become really interesting on a track like “Vidu”. I here get the impression to hear David Bowie singing on electronics. 

“Echoland” features a few cool songs, but I expected a bit more maturity in the global production process. It all sounds like some of the songs feature too many preset-like sounds, which ruin a part of the creativity in sound research. 

Conclusion: I’ve a similar impression as on their debut-album. There are a few cool ideas running through their work, but working with a (good) producer would definitely improve the global production. There’s more potential in this band than what we can hear!

Best songs: “Nothing To Fear”, “If Not In This World”, “Footsteps In The Dark”. 

Rate: (DP:6/7)DP.

Band: www.la-lune-noire.com /www.facebook.com/LaLuneNoire 

Label: http://svinx.com 

La Lune Noire Echoland

Logo Dark Entries

Dark Entries
2014-02-23
Original article

Het Nederlandse waveproject La Lune Noire schotelt ons zijn derde release voor. Echoland is een conceptalbum over alles wat zweeft tussen hemel en aarde: spoken en dergelijke…

Eerlijk gezegd was mijn allereerste beluistering van dit album een teleurstelling. De stem is typisch darkwave/gothrock en bij momenten over de top dramatisch. De geluiden die La Lune Noire gebruikt komen zo uit de doos en doen me denken aan ongeveer elke kleinere darkwaverelease die de jaren 90 teisterde, toen Grooveboxen nog het instrument bij uitstek waren. Het klinkt allemaal nogal goedkoop, al kan ik niet inschatten hoe het overkomt bij mensen die deze periode niet bewust hebben meegemaakt. Een cd verdient echter meer krediet dan één beluistering en deze recensie werd dan ook geschreven na vier beluisteringen en een vijfde op het moment van schrijven. Dan doemt er toch ook een ander, veel positiever, beeld op.

Eerst en vooral word je gewoon aan het geluid en de stem en lijkt het na een tijdje alsof de jaren 90 nooit wegwaren. Eens je dat punt bereikt hebt, valt vooral de enorm knappe compositie van de nummers op.

De opener Bring out your death is makkelijk één van de knapst gecomponeerde darkwaveplaten die ik de laatste jaren heb gehoord. De drive is goed maar wordt naar mijn mening wel geremd door een te weinig puntige productie.

If not this world had op een cd van Clan of Xymox kunnen staan: wave van de bovenste plank. Het koorgeluid is erg mooi en werkt verheffend.

De groep waagt zich ook aan ballades. Whispers of the haunted zit knap in elkaar, maar een gaststem zou volgens mij meer uit dit nummer halen. Almost slipped away werkt dan weer beter.

Het middenstuk van deze plaat bevat enkele songs die me persoonlijk minder liggen. Zowel The silence in me als In love with a ghost vind ik enigszins langdradig.

Gelukkig is er beterschap op komst. Lust trapt de cd weer in gang met een doffe drijvende beat en een efficiënte EBM-bas. De stem is nogal theatraal maar dat maakt het ook wel grappig. Later op de cd zal ook The chosen one zo’n stamper van jewelste blijken.

The waiting game heeft zijn naam niet gestolen. Het is een experimentele track waarin wordt gespeeld met stilte en drukte. Een pluim voor deze groep omdat ze ook het moeilijkere werk niet schuwen!

La Lune Noire eindigt met een heerlijk zweverig doch dansbaar nummertje. Nog eens goed de puntschoenen uit de kast om het feestje in stijl af te sluiten!

Conclusie: Binnen het klankenpallet worden volgens mij enkele vreemde keuzes gemaakt die het potentieel ondergraven. Voor mij klinkt het geheel hierdoor soms ietwat als achterhaalde futurepop. Ook de stem is mijn ding niet, maar ze is objectief gezien wel sterk en zal ongetwijfeld velen aanspreken. De composities zijn echter ijzersterk en de muziek is gedetailleerd uitgewerkt. Dit alles maakt dit een verplichte aankoop van liefhebbers van darkwave met een 90s-Inslag.

Peter De Koning

CD Review Echoland

Logo Noise Rotator

Noise Rotator
2014-01-29
Original article

Cover ArtworkTracklist:

  1. Bring Out Your Dead
  2. Bodiam
  3. If Not In This World
  4. Whispers Of The Haunted
  5. Nothing To Fear
  6. The Silence In Me
  7. In Love With A Ghost
  8. Lust
  9. The Waiting Game
  10. The Chosen One
  11. Footsteps In The Dark
  12. Almost Slipped Away
  13. Vidu Svinx Records (2014)

Dark Wave

Album / CD, Download

Reviews:

(bk / 29-01-2014) "Echoland" is the title of the third album of the Dutch duo La Lune Noire, which will be released in a few days on their own label Svinx Records. The promotional info describes it as a mix between dark and danceable electronics and more relaxed sounds, and that’s not far from the truth, as the album is really full of magnificent dark wave songs in the broadest sense of the term - real classic dark wave reminding of the goth music of the end of the 80s/ beginning of the 90s, names like Killing Joke, Gary Numan, early Depeche Mode, Cassandra Complex, Clan of Xymox, Panic on the Titanic, Project Pitchfork... springing to mind. But that’s just to give you an approximate idea of what we’re dealing with, because the music has a marked personality of its own and doesn’t sound outdated in the least.

The album starts with danceable dark electro uptempo songs, "Bring Out Your Dead" and "Bodiam", but that’s not where it ends. This is not your average dark electro-tunes collection. Each song has its own personality, and as we advance further, we discover an array of postpunk, new wave and dark wave inspired tracks - some minimalist, some almost bombastic, some uptempo and dance floor-oriented, some slow and misterious, but all of them extremely well written and so bewitching that one almost can’t believe that we’re in 2014. 

There’s the slow "Whispers of the Haunted" - slow, but building up an incredible atmosphere, "Nothing to Fear", as goth as it gets, and full of electronic sounds, the incredible "Lust", an elegant and sophisticated EBM tune, same as "Footsteps in the Dark"... and so you could go on and on, the album is full of charismatic and captivating songs, all of them showcasing great melodies.

The lyrics revolve around the afterlife, ghosts and the possibility to communicate with them, a subject well suited to the nature of the music, or vice versa. Add a beautiful voice and a great production - and voilá, we have an absolutely outstanding dark and romantic electro-goth album which will impact the scene. You can buy it as a download via the Bandcamp of La Lune Noire or as a CD through their homepage.

CD Review Echoland

Logo PEEK A BOO MUSIC MAGAZINE

PEEK A BOO MUSIC MAGAZINE
2014-01-22
Original article

ECHOLAND [CD]

Electro Pop 

[85/100]   85/100 

22/01/2014, Peter HESELMANS Share

Echoland is the third album from Victor Verzijl and Sven Volgelzang, known as La Lune Noire, from Dordrecht, Holland.

I saw this band last year in Utrecht, during the Summer Darkness Festival, and I really looked forward to this album.

Echoland is really refreshing and variable in styles: some up-tempo, some very moody. The cd opens directly with the most danceable track of the album Bring out your dead. A real dance floor killer with nice pumping beats, and very hard to sit still. The track reminds me at the Scapegoat from Fad Gadget, donnot know why. I think it is the intro voice from Anges dAngnoir that does it.

The lyrics on the track Bodiam are very spooky, and is about ghosts, and especially the question: if we really can talk or feel ghosts. Heavy stuff, but packed with very nice synth loops and some special effects.

Lots of lyrics on this album are about Is there life after death?. The band calls this the Echoland.

In this balance of danceable and intimate, I really like the track Whispers of the haunted, a slow electro pop track with lyrics that really have something to say.

My personal favorite is The silence in me, it has that typical Dutch sound that I also find in Clan of Xymox. Here is also some choir singing sampled at the end, really like this one.

There is a lot of inspiration on this album,you can spot some Depeche mode, Xymox, Numan, The Cassandra Complex…, but yet an authentic style from this Dutch duo. Call it electrowave or whatever, but it works.

The first complete new cd from 2014, and a very fine opener for hopefully a nice musical year

Tracklist :

  1. Bring out your dead
  2. Bodiam
  3. If not in this world
  4. Whispers of the haunted
  5. Nothing to fear
  6. The silence in me
  7. In love with a ghost
  8. Lust
  9. The waiting game
  10. The chosen one
  11. Footsteps in the dark
  12. Almost slipped away
  13. Vidu

Peter HESELMANS

CD-Review

Logo SIDE-LINE Music Magazine

SIDE-LINE Music Magazine
2013-03-30
Original article

Genre/Influences: Wave-pop, EBM.

Content: La Lune Noire is actually achieving their new album meant to be released in 2013. “Exster” was originally released in 2011 so you for sure will ask why reviewing ‘old’ stuff. I think not that many people will know this band from The Netherlands and I think there’s no reason to promote an ‘old’ release from a less familiar name when they’re dealing with good ideas.

I’m not saying that La Lune Noire (which can be translated as ‘The Black Moon’) is setting the world alight, but “Exster” is hiding a few interesting parts, which I think will especially catch the attention of retro-EBM lovers. It’s not all about EBM, but also an exploration and move back to 80s wave and synth-pop music. The songs evoke old souvenirs moving from Front 242 to Gary Numan, which seems to be their most noticeable sources of inspiration.

After a rather pop-like debut empowered with guitar parts “Code7” takes us back to the early years of Front 242. It’s an interesting song without real originality, but the good-old 242-receipt still makes sense. “After The Storm” coming next brings us closer to the spirit of early Gary Numan music with a ‘242’-flavor on top. The least I can say is that the debut part of this release sounds quite interesting although La Lune Noire will have to improve the global sound mixing and production, which is suffering from some amateurism.

The 2nd part of the album sounds less interesting although the band reveals to be quite talented in the writing of beautiful synth lines. This for sure is another little wink with 80s productions. “Unspoken” and “Here Come The Elves” are featuring very cool synth leads. The last song is quite funny for the kind of ‘ode’ to Johnny Rotten.

Conclusion: This production has to be technically improved, but at the other side the songs are revealing some potential. I’m really wondering what their new album will sound-like.

Best songs: “Code7”, “Here Come The Elves”, “After The Storm”.

Rate: (DP:7)DP.

©2013 Side-Line. Overgenomen van de website Side-Line.

Interview with LA LUNE NOIRE

Logo PEEK A BOO MUSIC MAGAZINE

PEEK A BOO MUSIC MAGAZINE
2011-06-06
Original article

"We are quite ordinary people, who just happened to be dressed in black most of the time."

06/06/2011, Didier BECU

La Lune Noire is a Dutch electro wave band with Sven Vogelezang on drums/synthesizers/programming and Victor Verzijl on vocals / guitar / synthesizers.

Inspired by the likes of Gary Numan, Front 242, Killing Joke, Depeche Mode and And One, La Lune Noire reminds you to the new wave era of the 80s, but with a modern sound and their own touch.

In 2009 they released their debut album Nitrogen. A year earlier composer/writer Victor lost both his parents, brother and a friend and got cancer himself. This gave him the inspiration to write new songs with dramatic lyrics, catchy song lines and powerful, yet intimate music. In 2011 their second album Exster was released and the former studio band now turned their eyes to the stage and enough reason for Peek-A-Boo to have a chat with some black talent from Holland.

HOW DID YOU COME UP WITH A NAME LIKE LA LUNE NOIRE?

The answer is quite simple. All the other names we came up with were already thought of by other bands. We wanted a name that represented the music that we make, the way we dress and who we are (and I think we succeeded). Later we found out that its also the name of a French comic, but we are not named after that comic.

I HEAR A LOT OF INFLUENCES WITHIN YOUR MUSIC, BUT MOST OF ALL THE DARK SYNTHPOP FROM THE 80S

That s right. The music from the 80s is the music we grew up with and we still love. Think of a combination of Gary Numan, Front 242, The Sound, Depeche mode and Killing Joke and add the new sounds available nowadays and you will end up with La Lune Noire. Its powerful, yet intimate. Wistful, danceable, catchy synth lines, punky guitars, haunting harps and lyrics that really have something to say. All these things are echoes from the 80s that can be found back within the music of La Lune Noire.

THE MUSIC OF THE 80S IS HOT NOWADAYS, DOES THAT MATTER TO YOU?

Not at all. We dont care (and dont know) what is hot and whats not. We just make music because we enjoy making music and our style happens to be electro wave. If grunge was hot again, wed still make electro wave.

EVERYTHING YOU MUSICALLY DO, YOU DO IT ON YOUR OWN. WHY IS THAT?

We never really looked for a record company. There are thousands of bands out there looking for a contract and we did not feel the urge to waste much time begging for it. So the simple conclusion was to start our own record company (Svinx Records). That way you have total control over the music, the lay out and distribution. The music is not limited, because someone from a record company tells you what to do and what not. It gives you total freedom. Luckily, we live in the age of digital distribution, so our songs can be downloaded on websites like iTunes and Amazon. You wont find our Cds in the record stores. The backside of doing everything yourself (including making the video clips, remixing, remastering and designing) is expertise and promotion. We dont own an expensive studio and record everything in Cubase. We did not study to be a music engineer, but we are fast learners.

LA LUNE NOIRE IS FROM HOLLAND. IS THERE STILL A BLACK SCENE OVER THERE?

Yes! It is not as big as it was years ago, but still there are a lot of people out there dressed in black. We meet them more and more on digital networks like Hyves and Facebook. Its an easy access to meet bands and get acquainted with the music. On the 15th of October we organize our own festival called BLACK-OUT Festival with only electro/wave/synthpop/post punk acts. Lets hope a lot a people turn up and prove my statement above :-)

IN BELGIUM THE BANDS GET A SIX-PACK OF BEER AFTER A GIG INSTEAD OF MONEY. HOW IS THE SITUATION IN HOLLAND?

Much the same. Luckily we usually get some refunds for travelling expenses. We dont go on stage for the money anyway. We just enjoy doing it. If the show went ok and we can sell some CDs afterwards, we are happy :-) Every penny that we get, goes back into the music anyway (like any hobby, music only costs money), so we dont have the illusion of really making money with our music.

DO YOU BELIEVE YOU CAN LIFT THE GOTHIC MUSIC (OR WHATEVER YOU WANT TO CALL IT) TO A WIDER AUDIENCE?

We dont make music with the intention of reaching a wider audience. We just kick on our own sounds and if someone else does so as well, thats fine. We dont think any band can do that anyhow. Thats up to the media, DJs and promoters.

ARE YOU REALLY DARK?

We are quite ordinary people, who just happened to be dressed in black most of the time. We are heavily into dark sounds, but also enjoy bands like Madness and Fischer-Z. What is dark anyway?

I UNDERSTOOD YOU WERE JUST A STUDIO BAND BEFORE.

Thats right. As a studio band, you have all the time to concentrate on writing songs and not ‘waste’ time on rehearsing for gigs. It also takes a lot of time to mix en master. We really didnt think of going on stage, until someone asked us for a gig, about 2 months prior of the release of the first album Nitrogen. We decided to go ahead and afterwards liked it so much, that several other gigs followed. On the 26th of August we are the support act for Clan of Xymox, which is a show we are really looking forward to. If only Gary Numan would call us as well for a support act (or the other way around), we d be on cloud 9 :-)

YOU ARE ORGANIZING YOUR OWN FESTIVAL; THIS IS YOUR CHANCE TO PROMOTE IT.

BLACK-OUT Festival will be held on the 25th of October at the Popcentrale in Dordrecht, Holland. For the price of only EUR 5, youll get to see 6 upcoming new wave/electro/synthpop/post punk/EBM bands: SCHWARZBLUT, LA LUNE NOIRE, MODEL DEPOSE, NAFTA-2, FOOLS OF LIBERTY and BERNARD FATE. More info on the bands and the festival can be found on the website: http://black-out-festival.nl/

WHAT IS YOUR FAVOURITE RECORD ALL TIMES AND WHY?

Victor: for me, its Are friends electric? by Tubeway Army. Perhaps there are better records around, but the music of Gary Numan had such a great impact on my musically awareness. This is the song why I wanted to buy (and bought) a Moog synthesizer and why I wanted to write songs myself. Sven: I would say Time Wind by Klause Schulze. This album gets you easily into a deep trance, without using any drugs. At high school I used to listen to this song on my headphones and wander away to the mysterious sounds of this album. Still brings back good memories!

WITH WHOM WOULDNT YOU MIND TO SPEND 8 HOURS IN A CLOSED ELEVATOR?

Victor: With my brother. He passed away 3 years ago and 8 hours is by far not long enough to catch up with each other. He missed the fact we made 2 albums, I wrote a song about him (The King is Dead) and never saw us live on stage (as La Lune Noire). We would have so much to talk about. I miss him a lot. Sven: With Mirjam, my wife and love of my life. I would just like to take the time to enjoy her warmth and love. Just a moment to be alone together. Good idea by the way!

ANY LAST WORDS TO PEEK-A-BOO?

We love the magazine as much as the song!

Didier BECU

CD Recensie Exster

Logo Noize Magazine

Noize Magazine
2011-04-14
Original article

Cd Recensie Noize Magazin

Interview

Logo Noize Magazine

Noize Magazine
2011-04-01
Original article

Noize Magazine

INTERVIEW DARK ENTRIES

Logo Dark Entries

Dark Entries
2011-03-14
Original article

"Ik moet er niet aan denken dat iemand me zou zeggen wat wel kan en wat niet.

14/03/2011, Didier Becu

Nederland is niet zo ver hier vandaan en toch weten we maar weinig van het zwarte gebeuren al ginder. Dark Entries ging op zoektocht en botste pardoes op La Lune Noire, een electrogoth duo uit Dordrecht dat klinkt alsof The Cassandra Complex plots zouden klinken als Gary Numan, zoiets...

De eerste vraag is meteen de onnozelste. Waarom noemt iemand zich nu La Lune Noire?

Victor: Het antwoord is heel simpel. Alle andere namen die we bedachten waren al eerder bedacht door andere bands. We wilden wel een naam hebben die een sfeerbeeld weergeeft van onze muziek en ik denk dat we daarin wel zijn geslaagd.

Later kwamen we er achter dat er een strip in Frankrijk is met dezelfde naam, maar daar zijn we dus niet naar vernoemd.

Sven: We hadden onszelf de opdracht gegeven om een pakkende naam te verzinnen. Door de muziekstijl en onze wijze van kleden door de jaren heen wilden we in ieder geval het donkere erin benadrukken. Maarja, met zoveel bandjes in de wereld die zich op één of andere wijze in de donkere spelonken van het muzikale spectrum begeven is het lastig om nog origineel te zijn. De naam waar Victor uiteindelijk mee kwam was anders dan anders maar bracht precies wat we zochten. Een mooi symbool in een donkere versie. Zodoende was ook een bandlogo snel ontworpen.

Ik hoorde zeer veel in jullie muziek, maar ik hoorde vooral donkere synthpop uit de jaren ’80.

Victor: Dat klopt. De muziek uit de jaren 80 heeft een grote invloed op ons geluid. Het is de muziek waar we mee zijn opgegroeid. Denk aan een combinatie van Gary Numan, Front 242, The Sound, Depeche Mode en Killing Joke. Dansbaar, melodieus, melancholiek, aandacht aan de songteksten en catchy synth solo’s ondersteunt door een ruige gitaar.

Sven: De synth heeft in een groot deel van mijn jeugd een rol gespeeld. Wellicht in iets andere vorm dan bij Victor (ik heb me vooral gericht op Jean Michel Jarre en Klaus Schulze en heb nog een paar jaar een uitstap gemaakt richting de New Beat en Techno). Maar zeker ook Front 242 en Kraftwerk hebben mij vele mooie muzikale uurtjes opgeleverd.

Momenteel zijn de jaren ’80 hip maar ik veronderstel dat dit geluid wel langer in jullie bloed is blijven plakken, niet?

Ja, we houden ons eigenlijk helemaal niet bezig met wat hip is en wat niet. We maken muziek omdat we het leuk vinden en we maken de muziek die we leuk vinden. Dat de jaren 80 weer hip zijn is alleen maar fijn om je idolen van vroeger weer aan het werk te zien. We zijn ook vaak in Belgie om naar concerten te gaan, o.a. Sinner’s Day, Lokerse Feesten, Gothic Festival Waregem en vroeger Euro Rock (zo ver van de grens is Dordrecht niet).

Muzikaal doen jullie alles in eigen beheer. Is dit een bewuste keuze of is het eerder van niet anders kunnen?

Victor: We hebben eigenlijk nooit gezocht naar een platenmaatschappij. De markt ligt toch op z’n gat en de bands staan met duizenden voor hun deur om een contract te bemachtigen. Het was eigenlijk vanzelfsprekend om het zelf te doen. Het geeft je ook de vrijheid om je eigen ding te doen, zonder beperkingen die door een platenmaatschappij opgelegd zouden kunnen worden.

Zeker wat de eerste cd Nitrogen betreft, moet ik er niet aan denken dat iemand me zou zeggen wat wel kan en wat niet.

Na een jaar waarin mijn broer en ouders overleden, een vriend zelfmoord pleegde en ik zelf kanker kreeg, schreef ik Nitrogen om alles te verwerken en kwam eindelijk de CD waarvan we altijd zeiden “dat komt nog wel een keer”.

Plots realiseer je je, dat het leven ineens voorbij kan zijn (en wat laat je dan achter…)

Het nadeel van cd’s in eigen beheer (Svinx Records) is de distributie, die gaat alleen via de website en de plaatselijke muziekwinkel in Dordrecht. Gelukkig heeft het digitale tijdperk zijn intrede gedaan en is Exster te downloaden via iTunes/Amazon. We zijn nu bezig met het remixen en remasteren van Nitrogen, zodat deze over een maandje of 2 ook op iTunes/Amazon staat.

Een ander nadeel is dat we geen budget hebben om in een studio te gaan. We doen alles zelf. We recorden, mixen, masteren, ontwerpen de CD covers, maken video clips, noem maar op. Dat is allemaal erg leuk om te doen, maar soms missen we de expertise (gelukkig leren we wel snel en vandaar het remixen/remasteren van Nitrogen) en er gaat veel tijd in zitten.

Zolang geen platenmaatschappij zich meldt (waar wij ons happy bij zouden voelen) houden we het gewoon in eigen beheer.

Sven: IT is naast mijn werk ook een grote hobby en uitlaatklep. Zodoende ben ik erg geinteresseerd in alles wat je creatief met software kunt doen. Ook video en geluidstechniek zitten ergens diep geworteld als interesse. Zodoende ben ik al snel begonnen mezelf allerlei technische hulpmiddelen als sequencers en videomontage tools eigen te maken. Ik merk dat de affiniteit bij Victor ook steeds meer die kant uit gaat. Hij is de “gebruiker zonder de suiker”, maar kan ondertussen al een flink eind zijn weg vinden in bijvoorbeeld Cubase. Hij heeft vaak de creatieve ideeen die ik vervolgens technisch uitwerk. Het kan gaan om muziek, maar uiteraard ook te maken hebben met videoclips en websites. Vooral de laatste 2 jaar zijn we druk met alles wat er komt kijken bij het uitbrengen van een CD, van mixen en masteren tot het ontwerpen van Artwork en de bijbehorende fotografie. Het resultaat bij Nitrogen was goed en Exster is nog beter geslaagd. We blijven groeien en leren en dat maakt het zo leuk.

La Lune Noire is Nederlands. Ik weet dat er heel wat Nederlandse gothbands rondlopen, maar is er ook sprake van een scène…ik bedoel maar: wij lezen niks over de Nederlandse zwarte scène.

Victor: Vorige week was ik nog bij Clan of Xymox (toevallig ook een Nederlandse band) in Utrecht. Er was gelukkig een volle zaal, want dat is wel anders geweest. Het is ook erg moeilijk om voor een band met onze muziek een podium te vinden. Gelukkig wordt het Summer of Darkness festival nog goed bezocht, dus er is nog wel degelijk een scène.

Er bestaat wel een scène in België maar we zijn ondertussen aan het punt gekomen dat groepen blij zijn als ze voor een krat bier mogen spelen.

Bestaat die situatie ook in Nederland?

Victor: Ja hoor, bij ons is dat niet anders. Gelukkig krijgen wij vaak nog de reiskosten vergoed. We vinden het ook helemaal niet erg om niet meer geld te krijgen. We maken muziek omdat we dat leuk vinden, niet voor het geld. We hopen wel bij de optredens wat cd’s te kunnen verkopen, zodat we weer wat geld hebben voor een volgende cd.

Sven: Onze hobby kost al genoeg geld, dus een reisvergoeding is erg prettig maar verder ben je toch bezig met een uit de hand gelopen hobby en is het optreden en er zijn voor je fans belangrijker dan geld verdienen. En als we dan ook nog eens cd’s kunnen verkopen (en dat gaat heel aardig), dan kunnen wij weer gaan werken aan nieuw materiaal voor wellicht een derde album? Bestellen kan natuurlijk via onze website!

Geloof jijzelf dat je de gothmuziek (of hoe je het ook wil noemen) kan opentrekken naar een breder publiek of is dat beter om niet te doen?

We spelen niet met de intentie een groot publiek te bereiken. Als dat wel lukt is het mooi meegenomen. Maar eigenlijk kan een band de gothmuziek niet bij een breder publiek brengen, dat zijn o.a. de media, de dj’s en de promoters.

Zijn jullie eigenlijk wel zo donker?

Victor: Wat is donker ??? Over het algemeen hebben we uitsluitend zwarte kleding, maar zijn verder gelukkig, slapen niet in doodskisten, gaan vaak naar concerten van gothic, new wave, EBM, synthpop bands, hebben er tig CD’s van, maar luisteren ook graag naar muziek van bijvoorbeeld Madness en Fischer-Z.

Sven: Als je naar mijn kleding kijkt zou je zeggen van wel. Mensen reageren vaak verbaasd dat ik niet op de motor op vakantie ga. Ik zal het sterker vertellen, ik mag niet eens een auto of motor besturen! Ik heb nooit de moeite genomen een rijbewijs te halen. Verder ben ik juist erg kleurrijk in de sociale zin. Ik zie die “donkere” kant dan ook niet als afstotend of gevaarlijk. Ik denk juist dat er heel veel vriendelijke, zelfs lieve mensen achter dat donkere schild zitten. Daar kan ik van genieten.

Ik heb ook begrepen dat jullie in de eerste plaats een studioband zijn, niet?

Victor: Dat was wel zo. We konden al onze tijd in het schrijven van nieuwe nummers stoppen en niet in het eindeloos oefenen van je setlist. Ik had er ook een hekel aan om op een podium te staan als het publiek ongeïnteresseerd langs het podium loopt of alleen maar aan de bar hangt. Met daarbij nog de nodige podiumvrees vond ik het gewoon niet leuk meer om op te treden.

2 maanden voor de release van Nitrogen werden we benaderd of we toch zin hadden om de nieuwe cd live te presenteren. Na wat wikken en wegen hadden we besloten dit te doen en dat was heel goed bevallen (en smaakte naar meer !!!) Inmiddels treden we wat vaker op en verdelen we de studio tijd met het reperteren.

Sven: We kunnen uren lang in de studio (De Muziekkamer) zitten om te werken aan nieuw materiaal. We besteden veel tijd aan de details van de muziek. Alle synths moeten precies kloppen en we kunnen dan ook lang bezig zijn met zoeken naar dat éné juiste geluid. We zijn perfectionistisch en we (vooral Victor) veranderen tot op het laatste moment (ehm... uren voordat de master klaar moet zijn) nog details in de muziek. Daaraan herken je dat we een echte studioband zijn. Maar ja, als je dan op het podium gestaan hebt, en met succes, dan smaakt dat naar meer. Zodoende zoeken we nu inderdaad een balans tussen studiowerk, optreden en privétijd.

Ik heb begrepen dat jullie ook een festivalletje gaan organiseren, hier is jullie manier om wat promotie te voeren!

We werden door verschillende andere electro/wave bands benaderd met het idee dat zij een dubbelconcert zouden regelen in hun regio en wij hetzelfde in onze regio. Omdat het al moeilijk is om een podium te vinden voor 1 optreden, moet je er niet aan denken als je voor een andere band weer iets in de regio moet zoeken. Daarom kwamen we op het idee om een klein festival te organiseren. We hebben net het new wave Winterborn Festival achter de rug en misschien kwamen we daarom wel op het idee.

Inmiddels hebben we contact met een podium dat hier in principe positief tegenover staat, maar niets is nog zeker. Wel hebben we al een naam en dat is BLACK-OUT Festival.

Blijf op de hoogte door regelmatig te kijken op de website van het festival : http://black-out-festival.nl/

Wat is jullie favoriete plaat aller tijden en waarom?

Victor: Dat is : Are ‘friends’ electric ? van Tubeway Army.

Er zijn wellicht betere platen, maar deze heeft zo’n invloed gehad op mijn muzikale bewustzijn, dat het niet door een andere plaat te evenaren is. Mijn eerste synth was ook een Moog, omdat ik het geluid van deze plaat moest hebben. De impact was enorm (niet alleen op mij hoor, deze single maakte de weg vrij voor bands als Depeche mode, Human League, Soft Cell, noem maar op).

Sven: Dat blijft toch “Time Wind” van Klause Schulze. Mijn grote voorbeeld als het om Synth muziek gaat. Deze plaat laat je zo makkelijk in een diepe trance geraken, daar heb je geen drugs voor nodig. Zeker in mijn middelbare schooltijd zette ik regelmatig een koptelefoon op om eens helemaal weg te dromen bij de mysterieuze klanken van dit album. Het brengt nog steeds mooie herinneringen!

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur in een lift vast te zitten en wat zou je doen?

Victor: Met mijn broer. Hij is 3 jaar geleden overleden en 8 uur in een lift is dan ook veel te kort om bij te praten. Hij heeft ook niet meegemaakt dat we 2 cd’s hebben gemaakt en weer op het podium staan. Ik mis hem enorm.

Sven: Met Mirjam, mijn vrouw en liefde van mijn leven. Ik zou gewoon eens de tijd nemen om te genieten van haar warmte en liefde. Gewoon even een lang momentje met elkaar. Niks geks, niks speciaals maar de tijd nemen. Goed idee trouwens!

Hmmmm, wat vinden jullie Nederlanders nu van Dark Entries?

We vonden het al fantastisch, maar nu is het helemaal te gek ! :-)

La Lune Noire

Foto’s van Wilke Langendoen"

CD Bespreking Exster

Logo Dark Entries

Dark Entries
2011-03-09
Original article

"EBM • Electro • New wave • Synth Pop / Electro Pop

Eigen beheer

09/03/2011, Didier Becu

We lezen bitter weinig over de Nederlandse zwarte scene maar ze bestaat wel degelijk, meer zelfs: er zitten pareltjes tussen die meer dan de moeite waard zijn en schreeuwen om je “zwarte aandacht”.

Hier in ons Belgenlandje hebben we nog maar weinig of niks gehoord van La Lune Noire maar in Nederland zijn deze twee jongens al geruime tijd bezig met hun ding in de underground, ook al zitten ze ginder wat gevangen zit in de greep van de anonimiteit.

Maar goed, wat in België is zal wellicht niet beter zijn in Nederland. Niet dat Sven of Victor daar nu echt wakker van liggen want ze blijven lekker voortdoen en in eigen beheer hebben ze ondertussen met “Exster” hun tweede cd uitgebracht.

Het eerste wat je als luisteraar vaststelt is hoe 80’s de synths wel klinken en geen enkele lezer van Dark Entries die daar om zal malen. Zelf noemen deze heren uit Dordrecht hun muziek electro-wave want meteen hun bewondering voor artiesten als Gary Numan, Front 242 of zelfs een Jean-Michel Jarre bloot legt.

Meng daarbij nog wat energie van een Cassandra Complex of op bepaalde ogenblikken zelfs wat Suicide bij en je bekomt al gauw een geluid met strakke zang en dansbare beats, weliswaar met een zeer zwart randje. Op “Exster” staat, op afsluiter “Steampunk” na, geen enkel zwak nummer dus kunnen we enkel dit besluiten: iets om te leren kennen!"

Recensie Winterborn festival

Music Credo
2011-01-31
Original article

La Lune Noire opent het festival. Door een slordigheidje start de muziek te vroeg, maar wanneer dit recht gezet is, komen ze bombastisch het podium op. De excentriciteit spat er van af. De een met zijn broek in zijn lange kisten met gespen en een zonnebril op, de ander met zijn haar in een staart, een hoge hoed en een opvallende bril op zijn hoofd.

Zweverige muziek wordt ingezet met electro-wave sounds die doen denken aan een donkere versie van Kraftwerk. De synthesizermuziek in combinatie met een elektrisch drumstel en gitaarwerk vol effecten geeft een bijzondere sfeer aan het optreden. De doordringende zang past goed bij de zweverige sound."

©2011 Musccredo. Geciteerd uit de recensie van het Winterborn II festival in de Baroeg van Musiccredo.

Recensie Winterborn

Logo Dark Entries

Dark Entries
2011-01-31
Original article

Het Winterborn II festival opende met La Lune Noire en meteen een bewijs dat er nog een heleboel onbekende donkere pareltjes zijn waar we geen weet van hebben.

Dit duo uit Dordrecht maakte mooi doordachte elektropop dat ergens het midden houdt tussen The Cassandra Complex, de donkere synthgeluiden van Clan Of Xymox en mooi aangevuld met dansbare beats die duidelijk uit een Front 242-plaat kwamen.

Het grote deel van hun set werd gespeeld uit hun onlangs verschenen “Exster”-cd en voor zij die er vandaag nog zouden aan twijfelen meteen ook een bewijs dat er heel wat te ontdekken valt in de Nederlandse zwarte scène."

©2011 Dark Entries. Geciteerd uit de recensie van het Winterborn II Festival in de Baroeg van de website "Dark Entries"

Foto CD Release Nitrogen

Logo Nufoto

Nufoto
2009-11-28
Original article

Nufoto

NuFoto

CD Release party Nitrogen

Logo Dordt Centraal

Dordt Centraal
2009-11-27
Original article

Dordt Centraal

Interview

Logo AD De Dordtenaar

AD De Dordtenaar
2009-11-27
Original article

AD de Dordtenaar

Aankondiging CD Release

Dordt Nu
2009-11-26
Original article

Dordt Nu

Interview EBM-Industrial

Logo EBM-Industrial

EBM-Industrial
2009-03-16
Original article

Featuring Victor and Sven Interview by Ruud Dreessen aka ebm-industrial.nl Date:16 mrt 2009 From: La Lune Noire 

Thanks La Lune Noire that you have found time to give answers to these questions,

Can you give an introduction La Lune Noire?

La Lune Noire is a new wave/electro band from Dordrecht The Netherlands.Band members are Sven (nevS) : drums,funny noises and programming) and Victor (Vix):vocals,synthesizers,guitar.We write our own music and record it at our own home studio De Muziekkamer.We also make our own video’s and website www.svinx.com 

How and why did you come about starting La Lune Noire?

Victor : Sven and I just wanted to continue making music after Say when! split up.This time without any other band members,but just the two of us.This way we can keep close to our own goals in music and play the music we really like. The more members in a band,the more opinions which you have to consider.In the past that did not always work, so we decided to start La Lune Noire with just the two of us.

Sven: Creating is part of my live, maybe even the goal of it.Together with Victor I’ve created some amazing things.Just because of that our musical talents have a positive effect on each other and we need to create music together.

How did you come up with the name of La Lune Noire?

Victor : We figured out a hundred other names,but somehow there was always a band who already had the same idea. Somehow the name La Lune Noire came up (when Kyoto Noire and Mirage Noire were already taken).Later we found out that there’s also a comic and game in France with the same name.

Sven: We’ve been trying to figure out a name for ages.We have used the name svinx for some year.As you might figure it is created of both our names/nicknames.The problem with it is that is does not reflect the kind of music we make. Victor came up with La Lune Noire one day and it hit me! From that day on that’s the name. 

What else inspires you to La Lune Noire?

Sven: The world is my inspiration. My own life as well as that of my wife and kids, work, hobbies etc. Though Victor is mainly the creative mind in lyrics and music, I try to be the driving force at the keys and buttons. Graphic designs, sound levels, drum rhythms, those are mostly mine. Searching for sounds is always difficult, and that is where we spend lot’s of time together. The result is always surprising.

Victor : Just life around me and politics in general inspire me to write a new song or lyrics. For example I was diagnosed cancer last year, so I wrote a song called Tumour about it. A song called Skin to Skin was written as a protest to the war in Iraq. A sequence on a synth can also inspire me to write a song. Inspiration is all around you !

What bands are your major influences? 

I’ve been a fan of Gary Numan (Tubeway Army) since Are ‘Friends’ Electric? Because of his music I bought a Moog Prodigy Synthesizer (followed by several others), so it’s easy to say that he is my biggest influence. Besides Numan there are lots of other bands like Simple Minds, Depeche Mode, Front 242, And One, The Sound, Clan of Xymox and Killing Joke that influenced me. 

What kind of equipment/software do you use? 

We use Cubase as the recording studio. Synths : There’s a Yamaha AN1X, a Korg Wavestation, Rob Papen Blue, Rob Papen Albino and there must be a Roland D550 somewhere. There’s an EMO Xboard for the VST as well. Futher more Sven drums on Roland TD6. The mic is a Shure M56 beta and for guitars : a Squire Strato and a Jarrock Gibson imitation. 

Have you got many video’s and songs now on your debut album and what you can tell us about the done work of lyrical compositions?

The debut album Nitrogen is due to be released in the early summer of 2009. We have 2 videos of our own songs on www.youtube.com and 2 videos of covers to promote our name (these will not appear on the cd). 8 tracks are now finished (interview dated the 16th of March 2009). There is no overall concept of the album. Lyrically the songs vary from cancer (Tumour) to the suicide of a friend of mine (Landmark), from politics (Skin to Skin) or religious disbelieve (Waiting for God) to complete nonsense (Split). The song which you can download from this website called Ice is about the hope to a better future of the world (after 8 years of Bush as president of the USA). I have taken parts of Obamas inaugural speech and mixed it with my own lyrics. At the moment I donnot know if Obama will be a good president, but after Bush it can only get better. 

Because we have no record deal we can basically just do what we want to do, without any limits. 

What inspires you to keep growing as La Lune Noire?

We just really enjoy making music, that is the only motivation.If any one else likes it as well, that is great. If not, we are not bothered.

What ideas, movements and personalities would you say were crucial for the definition and development of La Lune Noire as a creative entity?

nothing or no one in particular. Just like to say thanks to Rudy for his critics and tips.

Can you tell us a little bit more about your personal life, what you do on a daily basis? 

I am married and have a 2 year old son. Besides music I like photography (see my website : vixphotographix.nl),hiking, squash, geocaching, stroopwafels, castles, larp and have lots of other interests. Besides that I work as a manager at a transport company.

How is the scene New Wave and Electro bands in the Netherlands?

apart from La Lune Noire and Clan of Xymox I really would not know if there are any new wave/electro bands left in the Netherlands. That is possibly why Xymox left for Leipzig. Does The Essence still exist ? 

What are your top ten favourite New Wave / Electronic Club Songs of all time? 

in no particular order (and just what comes up in my mind first) :

  • Tubeway army – Are friends electric ?
  • Simple minds – New Gold Dream
  • Killing Joke – Millennium
  • Depeche Mode – Enjoy the Silence
  • The Sound – From the Lions Mouth (album)
  • Front 242 – Headhunter
  • Anne Clark – Sleeper in Metropolis
  • Fad Gadget – Collapsing New People
  • Freur – doot doot
  • IAMX- Kiss and swallow

Sven: My personal interest is electronic, but less wave. For instance. My all time favourites are:

  • The Prodigy – Firestarter
  • Kraftwerk – The Model
  • Front 242 – Never Stop
  • Kraftwerk – Pocket Calculator
  • The Prodigy – Voodoo People

While New Wave is your main musical pallet, what other music do you listen to?

Sven: I have a weakness for electronic music. Jean Michel Jarre and Klaus Schulze are my musical heroes. Next to that of course easy listening (Sade, Phil Collins), Ska (Madness) and old-school House, Techno and New Beat. A bit of funkiness of Candy Dulfer is always pleasant. 

Victor : I like all kinds of music: Gothic, Pop, Rock, Ska, you name it. If you listen to our song Split, you have to admit this is the first electro-ska song written. Both Sven and I also liked Madness very much. Some other names are : Editors, Kate Bush, The Who, Bowie, Nits, Peter Gabriel, Sisters of Mercy, Clannad, Dead can Dance and Fischer-Z. 

How long have you been in the Music industry and how has it changed over time?

Victor : I have been in bands for about 25 years now. We have done lots of covers (of Gary Numan,The Cure,Sisters of Mercy,to name a few) and then our own songs.Before La Lune Noire the best songs were written in the band Under The Rose (you can check it out on our website for songs of UTR) which I wrote together with my friend Rudy. Personally,I think the most changes you will find,are the sound of the synthesizers and the way I sing.I think all the songs are still written in the same way,melodically and catchy.Also, before Under the Rose I did not play guitar.Of course that’s a big change,it made our sound a bit more heavier/aggressive and much better for me when performing on stage.

Sven: I started music lessons at 6. At eight I started drumming. Twenty years ago I was asked to start a band with some friends. We needed a synth-player and someone knew Victor. We have never split since! My musical education is classic and jazzy. Since I started playing in bands it changed to pop/rock and later to the electro/wave. I enjoy playing it all alike.

I like this Industrial New Wave sound, tell me more about this?

Victor : Most of the time, I first come up with a melody. We find a good sequence or arp to go with it. This sound comes usually from the Rob Papen Blue or Yamaha AN1X synthesizer. I like dark and heavy sounds, sometimes it takes hours to come up with the right sound. It was much more easier when I had just my Moog Prodigy. When needed we add guitar to it, to give it more edge, make it more aggressive.I like lots of snare and fills on the drums and Sven helps me out there perfectly. 

Sven: The always expanding library of sounds presents a problem sometimes. We are never happy with the first sound we hear. Indeed, when we just had the Moog Prodigy and the Korg 707, we did not have the choice. But to be honest, now we have these major libraries, the songs sound much better. Modern, more industrial and much cleaner.

You told us about Gary Numan and Front 242. Your style is very cool, I like it. Maybe Gary Numan and New Wave fans like it too?

Victor : Numan was the pioneer for synth pop, new wave and electro.Front 242 were pioneers in EBM and Industrial. The way they both use sequences, dark sounds and creating moods is fantastic. La Lune Noire has got its own sound, with influences of so many other bands, certainly including Numan and Front 242. If fans of these bands, or for that matter any band, like us too, we can only be thankful for that.

Sven: You really need to ask the fans ?

I like the cover video Tracks from Gary Numan. Tell me more about this video and music?

The original is on Gary Numans Pleasure Principle album. I have always liked it and covered it in many versions over the years. This one I like the most. It is completely different from the original and I think that is what covers should be like.If you make a cover, donnot be a copycat,but try to give your own style to it.The cover was done to attract some more people to our own music.We made the video ourselves (as always),put it on www.youtube.com and hope people like it and check out our own material.So basically it is a promo for our upcoming album Nitrogen,but it will not be listed on the album.

Are you currently working on, or planning any new releases, any work or new material?  What is the future for La Lune Noire? 

Sven: Because our inspiration is based on the lives we live, it delivers a never-ending stream of creativeness. Even after we have released  Nitrogen, keep checking our website for new material. If you can’t find new music, just check out the video section, the design of the website itself or click through the links section for our other creative products.

Victor : We are now working on a song called Ice, which hopefully will be finished this month, and a song called The King is Dead (about the death of my brother). We hope to finish the upcoming album Nitrogen at the end of spring for release early summer. Check out our website www.svinx.com to keep up too date with La Lune Noire.

Furthermore, we are planning to make at least 2 new video’s for the album. One is for a song called Blow a Kiss, which we will shoot at the Elf Fantasy Fair on the 26th of April this year.

It has been a pleasure to interview you on your musical activity, Well, any last words to your ebm-industrial fans? 

Victor : When monsters hide under my bed, I am looking at the stars instead. For me it means : when everything seems to be against me, I still find sparkles to light my way. For you ebm-industrial fans it might mean : whatever shit is on the radio, there are always bands like La Lune Noire to be found on the internet  ?

Sven: We are in the process of creating our first ever official CD.Somehow,somewhere,there are people like you that already find our music. We are honoured,it makes me blush! We love to hear from you when the CD has seen the light. 

In closing this interview, we would like to thank you for your time. Do you have any final words or requests? 

We would really like to know what you think of our music.Please contact us on our website www.svinx.com to give us your opinion.Our upcoming album Nitrogen can also be ordered via our website (it will not be in the shop)

Any last words for www.ebm-industrial.nl ?

Victor : Thank you for inviting us for this interview and good luck with your excellent website !

Sven: As mentioned before, we are honoured. Thank you for your time and interest and keep up on the good work on the leading EBM site in Holland!

©2009 EBM Industrial. Overgenomen van de website EBM-Industrial

Facebook
Twitter
Spotify
MySpace
YouTube